A magas vérnyomás és a sócsökkentés mítosza

Mi sem egyszerűbb, mint egy jelenséget (legyen az például magas vérnyomás) egyetlen egyszerű okra fogni, és az így azonosított “főbűnössel” leszámolva megnyugtatni a lelkiismeretünket. De a valóság ennél sokkal árnyaltabb.

Nem a só a mumus, ha a probléma a magas vérnyomás

Széles körben elterjedt nézet, hogy a túlzott sófogyasztás a magas vérnyomás kiváltó oka. Másképpen fogalmazva – David A. McCarron szavaival, aki így indítja 2000-ben megjelent összefoglalóját egy amerikai táplálkozástudományi lapban: “Régóta tartja magát a téves felvetés, hogy a só a magas vérnyomást okozó táplálkozási mumus (…), de ezt a hipotézis teljes mértékben soha nem igazolták sem a kutatók, sem az adatok.”

Számos kutatást lehetne idézni annak alátámasztására, hogy valójában nem a só tehet a magas vérnyomás problémájáról. David E. Freeman és Diana B. Petitti 2002-es, a Journal of Epidemiologyben ( „Járványtani folyóirat”) megjelent cikke szerint a só hibáztatása politikai okokból terjedt el, hogy egyetlen, jól meghatározott ellenféllel való, látványos küzdelemre lehessen egyszerűsíteni, míg az igazság az, hogy a sócsökkentés csak bizonyos betegcsoportok esetében javít a problémán.

Kiknél is? Jellemző ebből a szempontból Jaakko Tuomilehto és munkatársai 2001-ben közzétett, 13 évet felölelő vizsgálata, amely során 2300 finn lakost követtek végig sófogyasztás szempontjából. (Érdemes tudni ehhez azt is, hogy Finnországban nagyon magas a sófogyasztás, ezért a kutatás eredményei különösen értékesek.) Az eredmény alapján csak az elhízott férfiaknál függött össze a túlzott sófogyasztással a szívhalálozás, más népességcsoportoknál nem találtak semmilyen összefüggést.

Nem a sóra kell haragudnunk tehát, hanem a plusz kilókra!

Mi az igazság a sóhisztéria kapcsán?

Egyszerűen megfogalmazva szó sincs arról, hogy többségünk sóterheléses lenne, és ráadásul emiatt lennének problémái a magas vérnyomás terén. Mi több, ha már itt tartunk, akkor sokkal inkább sóhiányról beszélhetnénk az átlagnépesség körében, amitől az ember izmai gyengék, erőtlenség lesz úrrá a szervezeten, és egész nap fáradtnak, energiátlannak és renyhének érzi magát. Részben a sóhiánynak tulajdoníthatóak a sokak által panaszolt fejfájások is, amik ellen 2-3 gramm, vagyis egy mokkáskanálnyi só – fél liter, egy liter víz kíséretében – csodákat tehet.

Itt nyilvánul meg a só kulcsfontosságú szerepe a szervezet egészségének fenntartása szempontjából. A magas vérnyomás összefüggésében sokat hibáztatott só egyik pótolhatatlan hozadéka ugyanis az, hogy bent tartja a szervezetben a vizet, és nem hagyja azt csak úgy  „átszaladni”  a testen. 

Ne legyél sótlan!

Íme, milyen helyzetekben fontos, hogy a mértékletes sófogyasztásra figyeljünk, és ne vonjuk meg magunktól a magas vérnyomás miatti, nagyrészt felesleges aggodalmunkban:

  • ha sportolsz, vagy egyébként hajlamos vagy az erős verejtékezésre, akkor különösen veszélyes az ok nélküli, diétás sómegvonás;
  • nyáron, nagy melegben szintén tudatosan figyelned kell a sóbeviteledre, hogy elkerüld a szervezeted kiszáradását (a dehidratációt);
  • a só természetes antihisztamin (allergiagyógyszer) is, amely asztma esetén az inhalációs sprayhez hasonló hatású lehet;
  • nem csupán az elsavasodástól védi testedet a só, hanem a hangulati zavarok esetében is hatékony lehet, mert segít a szerotonin- és melatoninszint fenntartásában;
  • a só csökkenti a szívritmuszavarokat, mivel a sóhiány magas vízfogyasztás mellett felviheti a vérnyomást (só nélkül ugyanis nem marad elég víz a vérkeringésben a véredények feltöltéséhez);
  • izomzatodat, általános erőnlétedet só nélkül nem tudod fenntartani.

A mértékletesség elvére ügyelve nyugodtan fogyaszthatunk tehát sót – különösen ha az megfelelő minőségű, például a sok millió évvel ezelőtt létrejött kősó, amit bányásznak (ajánlható például a Himalája só).

A probléma ugyanis nem a természetes eredetű, jótékony hatású sókkal van, hanem a modern táplálkozásunkban túltengő, feldolgozott élelmiszerekkel; például a felvágottakban túltengő nitrites sókkal, amiket nem kellene fogyasztanunk.

Ha tehát egészségedért aggódsz, akkor nem a drasztikus sómegvonás, hanem a bogyós gyümölcsökben gazdag táplálkozás segíthetnek leginkább a magas vérnyomás csökkentésében! 

Milyen bogyós gyümölcsöket fogyassz, ha aggaszt a magas vérnyomás? Nem is olyan régen a  magas vérnyomás csökkentésében is szerepet játszó tőzegáfonya „új szupergyümölcsként” lett elkönyvelve.

De mit tud a tőzegáfonya?

Megosztás itt: facebook
Megosztom ezt a cikket
Legnépszerűbb bejegyzések

Ismerd meg a termékeinket!

Tiszta gyümölcs és zöldség.
Sem több, sem kevesebb!

Válságálló Üzleti Modell

Ismerj meg egy teljesen új válallkozási formát!

Készen állsz, hogy a segítségünkkel felépíts egy online vállalkozást?

  • Mindenre megtanítunk
  • Nem kell milliókat befektetned
  • Nem kell alkalmazottakat felvenned
  • Üzleti mentor segíti a napi munkád
  • Készen adjuk a rendszereket

Jelentkezz most az InnoFit csapatába, és egy felvételi elbeszélgetést követően az üzleti mentorod, ha jóváhagyja a kérelmed, akkor azonnal átadjuk az üzleti know-how-t, leülünk Veled tervezni, és elkezdjük a vállalkozásod felépítését!

Jelentkezz az InnoFit csapatába:

A kattintás után megnyílik a bemutató oldal. A jelentkezés nem kötelez semmire.